Mariondegroot.nl | Step the Mind | Portfolio | Kookhoek | Culture Clash | Marion in China |

Verhalen

Even een update (10 september 2007)

niks doen? niks voor mij (10 december 2006)

Keuzes keuzes ( 4 december 2006)

... of toch niet? (29 november 2006)

Einde Avontuur (26 november 2006)

where's Waldo (19 november 2006)

Visje zwemt weer (17 november 2006)

Nieuwe bezems vegen schoon (14 november 2006)

Stilte vanaf hier (10 november 2006)

Ik heb een appartement! ( 2 november 2006)

Ik ben er... chaos (27 oktober 2006)

herorientatie in Nederland (10 juli 2006)

Bijna naar huis: een terugblik ( 6 juli 2006)

Een trein vol Chinezen ( 2 juli 2006)

De sleutelhulp (29 juni 2006)

Chinglish (28 juni 2006)

man/vrouw continued (25 juni 2006)

Onverschillige Chinezen (22 juni 2006)

Beleefdheid (20 juni 2006)

Ietwat zwaar verhaal (17 juni 2006)

Ik heb van die dagen.... (16 juni 2006)

1e overwinning op de assistant prof! (15 juni 2006)

geld... en studentenhuizen (14 juni 2006)

Gewoon wat losse flarden (12 juni 2006)

Pilot! ( 8 juni 2006)

Tip: word hier niet ziek ( 6 juni 2006)

Wending lu ( 5 juni 2006)

Dit is ook China ( 4 juni 2006)

man/vrouw verhoudingen ( 1 juni 2006)

Zomaar wat opmerkingen... (31 mei 2006)

People's Square in de spits: check (30 mei 2006)

Mijn voordeel... (29 mei 2006)

Weer thuis in Shanghai (28 mei 2006)

Nog een nachtje slapen... (26 mei 2006)

Terug naar China (17 May 2006)

Normality restored ( 4 August 2005)

Thailand ( 6 July 2005)

Aan het reizen (11 June 2005)

bijna weg uit Shanghai (27 May 2005)

Verjaardag + feestje (15 May 2005)

Koninginnedag in Shanghai ( 1 May 2005)

Demonstratie tegen Japan (16 April 2005)

Designed in Japan, produced in China (13 April 2005)

Shanghai verandert snel... (11 April 2005)

Dikke westerling ( 7 April 2005)

No better, no worse, but different (22 March 2005)

Tripje naar Hangzhou (16 March 2005)

helemaal verhuisd enzo... ( 9 March 2005)

We hebben een appartement! (28 February 2005)

Beleefd zijn, chinese les, en... nederlanders! (24 February 2005)

Service (20 February 2005)

Chinezen en geld (18 February 2005)

onbeleefd? individualistisch? (14 February 2005)

nieuwjaar (12 February 2005)

tweede dag (6 February 2005)

Levend aangekomen (5 February 2005)

Heb je er al zin in? (30 January 2005)

Opdracht binnen (15 January 2005)

Reisplannen... (17 December 2004)

Ticket geboekt!! (29 November 2004)

Ticket boeken valt niet mee... (23 November 2004)

Visum opgehaald (16 November 2004)

Site online (14 november 2004)


Dagboek

Service

20 February 2005 - Nou, de laptop is gebracht. In ruil voor een enorme pak briefjes van 100 yuan mocht ik hem eindelijk mee naar mijn hotelkamer nemen. De man was nog wel vergeten een kwitantie voor me mee te nemen, maar die zou die de volgende dag dan wel brengen. Toen ik de laptop aanzette en op internet aansloot, begon ie al vrij snel raar te doen. Liep steeds vast enzo. Vandaag kwam dat mannetje het bonnetje brengen, dus heb ik hem er meteen naar laten kijken. Hij heeft hem nu weer meegenomen, en ik heb gezegd dat ie hem maar moet formatteren en alles opnieuw installeren. Komt ie hem morgen weer brengen.

Mooie service toch? Die lui zijn straks drie keer bij mijn hotel langs geweest. En ze vragen er niks extra's voor! Mankracht kost niks in China. Er wordt dus veel voor je gedaan. Niet dat de service goed is, maar ze nemen wel de tijd voor je. Omdat mankracht niks kost, zie je erg veel verborgen werkloosheid. Mensen die de hele dag vrij weinig doen. In elke supermarkt staan tien mensen te kijken of ze iets kunnen doen. Bij de kapper zijn er twee die de deur open doen, 8 die klaar zitten om haar te wassen, nog wat die spullen heen en weer brengen, en dan nog wat kappers. En dat terwijl er twee of drie klanten tegelijk zijn. Tsja, als mankracht toch niks kost, kun je ze best betalen om niks te doen.

Die lui moeten zich dan toch gigantisch vervelen. Je ziet ze dan ook vaak heel verveeld kijken, hand onder de kin, elleboog steunend op de toonbank. Het mooie is ook dat, als ze het een keertje druk hebben, het totaal chaotisch verloopt. Er loopt dan teveel personeel door elkaar heen te rennen. Iedereen doet wat, maar niemand weet wat de ander doet. Dingen worden dubbel gedaan, dingen worden vergeten. Maar het schijnt zo te zijn dat als de service in een restaurant slecht is, het eten goed moet zijn. Dus, klagen over de slechte bediening is een compliment aan de kok!