Mariondegroot.nl | Step the Mind | Portfolio | Kookhoek | Culture Clash | Marion in China |
Je bent niet ingelogd

Service

Gepost door: chrystal
Gepost op: 20 februari 2005
Waardering: Er zijn nog geen waarderingen gegeven.
land: China


Nou, de laptop is gebracht. In ruil voor een enorme pak briefjes van 100 yuan mocht ik hem eindelijk mee naar mijn hotelkamer nemen. De man was nog wel vergeten een kwitantie voor me mee te nemen, maar die zou die de volgende dag dan wel brengen. Toen ik de laptop aanzette en op internet aansloot, begon ie al vrij snel raar te doen. Liep steeds vast enzo. Vandaag kwam dat mannetje het bonnetje brengen, dus heb ik hem er meteen naar laten kijken. Hij heeft hem nu weer meegenomen, en ik heb gezegd dat ie hem maar moet formatteren en alles opnieuw installeren. Komt ie hem morgen weer brengen.

Mooie service toch? Die lui zijn straks drie keer bij mijn hotel langs geweest. En ze vragen er niks extra's voor! Mankracht kost niks in China. Er wordt dus veel voor je gedaan. Niet dat de service goed is, maar ze nemen wel de tijd voor je. Omdat mankracht niks kost, zie je erg veel verborgen werkloosheid. Mensen die de hele dag vrij weinig doen. In elke supermarkt staan tien mensen te kijken of ze iets kunnen doen. Bij de kapper zijn er twee die de deur open doen, 8 die klaar zitten om haar te wassen, nog wat die spullen heen en weer brengen, en dan nog wat kappers. En dat terwijl er twee of drie klanten tegelijk zijn. Tsja, als mankracht toch niks kost, kun je ze best betalen om niks te doen.

Die lui moeten zich dan toch gigantisch vervelen. Je ziet ze dan ook vaak heel verveeld kijken, hand onder de kin, elleboog steunend op de toonbank. Het mooie is ook dat, als ze het een keertje druk hebben, het totaal chaotisch verloopt. Er loopt dan teveel personeel door elkaar heen te rennen. Iedereen doet wat, maar niemand weet wat de ander doet. Dingen worden dubbel gedaan, dingen worden vergeten. Maar het schijnt zo te zijn dat als de service in een restaurant slecht is, het eten goed moet zijn. Dus, klagen over de slechte bediening is een compliment aan de kok!


Reacties:

Er zijn nog geen reacties

gerelateerde thema's

* China